Truckbatteri
Vad är ett truckbatteri?
Truckbatterier är robusta och speciellt designade energilagringsystem. De är byggda för att klara av att lagra mycket elektricitet och kunna laddas om och om igen. Batterierna ska klara av att driva en elektrisk truck gällande både drift och liftsystem. Dessa batterier fungerar genom att omvandla kemisk energi till elektrisk energi, som sedan driver elmotorerna i fordonet.
Kategorier
-
Välj alternativ
Dryfit Traction (A800), EPzV-BS
Ventilreglerade blyceller med GEL elektrolyt för hård cyklisk drift
– Ingen vattenpåfyllning, inget syraläckage, lägesoberoende
– BS-standard (dimensioner)
– Storlekar: 122-340 Ah (C5)
– Klarar 1200 cykler
– Djupurladdningssäkra
– Rörcellskonstruktion för bästa prestanda och livslängd
– Celler / kompletta batterier uppfyller EN 60254-2 och IEC 254-2
– Användningsområden: Truckar
– Option: Exlosionssäkert utförande (ATEX)
– Återvinningsbara celler -
Välj alternativ
Dryfit Traction (A800), EPzV-DIN
Ventilreglerade blyceller med GEL elektrolyt för hård cyklisk drift
– Ingen vattenpåfyllning, inget syraläckage, lägesoberoende
– DIN-standard (dimensioner)
– Storlekar: 110-720 Ah (C5)
– Klarar 1200 cykler
– Djupurladdningssäkra
– Rörcellskonstruktion för bästa prestanda och livslängd
– Celler / kompletta batterier uppfyller EN 60254-2 och IEC 254-2
– Användningsområden: Truckar
– Option: Exlosionssäkert utförande (ATEX)
– Återvinningsbara celler -
Välj alternativ
Li-Ion
Li-Ion batterier för hård cyklisk drift
– Kompletta batterier finns i storlekarna DIN, BS och kundunika.
– Storlekar: Upp till 2500 Ah (C5)
– Klarar 4000-8000 cykler (80%DoD)
– Djupurladdningssäkra
– LFP konstruktion
– Kommunikation via CANBus (CANOpen) RS485, RS232 och kundunika
– Komplett batteri uppfyller:
Kvalitetsstandard UNI EN 9001:2008.
Direktiv 2014/30/EU, 2011/65/CE, 2006/66/CE
UN 38.3
EMC EN-61000-4-2, EN-61000-4-3, EN-61000-4-4, EN-61000-4-5, EN61000-4-6,
EN-61000-4-8, EN61000-4-11, IEC62619:2017
– Användningsområden: Truckar, eldrivna farkoster mm
– IP54 (IP67 option) -
Välj alternativ
MBS (BS-standard)
Fritt ventilerade blyceller med flytande elektrolyt för hård cyklisk drift
– BS-standard (dimensioner)
– Storlekar: 110-1050 Ah (C5)
– Klarar 1500 cykler
– Djupurladdningssäkra
– Rörcellskonstruktion för bästa prestanda och livslängd
– Celler / kompletta batterier uppfyller EN 60254-2 och IEC 254-2.
– Användningsområden: Truckar
– Option: Snabbladdningsutförande med BMU
– Option: Exlosionssäkert utförande (ATEX)
– Återvinningsbara celler -
Välj alternativ
MBS block (vätska)
MBS block är ett robust 24V polypropylen block som är utrustat med plattor av BS storlek. Blocket är idealiskt att använda där BS storlek på cellen krävs. MBS blocket innehåller flytande elektrolyt och är avsedd för hård cyklisk drift. MBS blocken är utrustade med automatisk vattenpåfyllning BFS.
– BS-standard (dimensioner)
– Storlekar: 130, 150 och 200 Ah (C5)
– Klarar 1500 cykler
– Djupurladdningssäkra
– Rörcellskonstruktion för bästa prestanda och livslängd
– Celler / kompletta batterier uppfyller EN 60254-2 och IEC 254-2.
– Användningsområden: Truckar
– Återvinningsbart -
Välj alternativ
MDL (DIN-standard)
Fritt ventilerade blyceller för truckbatterier
Fritt ventilerade blyceller med flytande elektrolyt. MDL cellerna från Midac är avsedda för traktionär drift i lagermiljöer där man har högt ställda krav på cyklingstålighet och djupurladdningstålighet. Djupurladdningssäkra enlig DIN 43539TS. Rörcellskonstruktion för bästa prestanda och livslängd. Återvinningsbara celler. Celler och kompletta batterier uppfyller EN 60254-2 och IEC 254-2.
-
Välj alternativ
MDL block (vätska)
MDL block är ett robust 24V polypropylen block som är utrustat med plattor av DIN storlek. Blocket är idealiskt att använda där DIN storlek på cellen krävs. MDL blocket innehåller flytande elektrolyt och är avsedd för hård cyklisk drift. MBS blocken är utrustade med automatisk vattenpåfyllning BFS.
– DIN-standard (dimensioner)
– Storlekar: 180 och 250 Ah (C5)
– Klarar 1500 cykler
– Djupurladdningssäkra
– Rörcellskonstruktion för bästa prestanda och livslängd
– Celler / kompletta batterier uppfyller EN 60254-2 och IEC 254-2.
– Användningsområden: Truckar
– Återvinningsbart -
Välj alternativ
MF120 (Lågunderhåll, DIN)
Fritt ventilerade blyceller med flytande elektrolyt för hård cyklisk drift
– Lågt underhåll – 120 cyklers intervall
– DIN-standard (dimensioner)
– Storlekar: 120-1600 Ah (C5)
– Klarar 1500 cykler
– Djupurladdningssäkra
– Rörcellskonstruktion för bästa prestanda och livslängd
– Celler / kompletta batterier uppfyller EN 60254-2 och IEC 254-2
– Användningsområden: Truckar, städmaskiner och AGV.
– Återvinningsbara celler
– Levereras med syracirkulation, rekondenseringspropp eller BFS, påfyllningsvarnare samt tillhörande ACCESS med särskild lågunderhållslogik
Midac levererar ditt truckbatteri
Vi levererar alla typer av truckbatterier. Kontakta våra erfarna säljare så hjälper vi dig till en optimal lösning.
Välj ditt truckbatteri
Truckbatterier finns i olika utföranden, vilket ger företag möjlighet att välja den bästa batteritypen för deras specifika användning och krav. De olika typerna har var och en sina unika egenskaper och användningsområden. Hur batterierna används har stor betydelse för hur länge de håller. Det vanligaste är att de används under långa arbetspass och sedan laddas under nattetid för att vara fulladdade och redo till nästa dag.
Olika typer av batterier
Truckbatterier finns i olika utföranden, inklusive blysyrabatterier, litiumjonbatterier och nickelkadmiumbatterier.
Blysyrabatterier och litiumjonbatterier används mest. De i särklass mest använda batterierna är blysyrabatterierna, då de är mest kostnadseffektiva, har bra kapacitet, har lång livslängd och är enkla att serva. Det vanliga blybatteriet har använts utan större förändringar i den fundamentala konstruktionen i över hundra år.
Litiumjonbatterier, vilket är en nyare batterityp, har i kontrast både mindre underhåll och högre driftstid. Batterierna är i regel mycket svårare att underhålla i det fall något händer eller när service behövs.
Sist har vi nickelkadmiumbatterier som har hög prestanda och är kända för att fungera effektivt i extrema temperaturer. Valet av truckbatteri beror på specifika användningsbehov och miljöförhållanden.
Användningsområden
De olika maskinerna som truckbatterier eller blockbatterier används i kan vara: eltruckar, städmaskiner, rullstolar, liftar, carriers och många mer. Egentligen kan dessa batterier användas i de flesta eldrivna fordon vars huvudsakliga drift är ämnad att komma från elektricitet. Men de används även i större maskiner där ett kraftfullt elsystem behöver försörjas separat. Dessa maskiner används exempelvis sedan vanligen i tillverkningsanläggningar, lager, flygplatser och detaljhandelsbyggnader.
Livslängd och laddningscykler
Enligt standarden IEC 254-1 är batteriets livslängd cirka 5-6 år, eller ungefär 1500 laddningscykler vid normal drift, med en strömavtagning och ett maximalt urladdningsdjup på 80 % per dag. För ett dryfitbatteri är livslängden ungefär 1200 laddningscykler, men det tillåtna urladdningsdjupet för denna typ av batteri är bara 70-75 %. En laddningscykel är en urladdning följd av en uppladdning. Ju fler cykler ett batteri genomlöper per dygn desto kortare blir dess livslängd. Den bästa driftrytmen för ett batteri är en laddningscykel per dygn, vilket innebär att batteriet ska sättas på uppladdning när arbetsdagen är slut och batteriet är urladdat till 70-75 %. Det ska sedan vara fulladdat när nästa dags arbete börjar. Större urladdningsdjup än 80 % klassas som djupurladdning och kan göra batteriets garanti ogiltig.
Hur fungerar ett truckbatteri?
De flesta typer av större batterier är uppbyggda av flertalet seriekopplade celler. Truckbatterier består av 2V-celler. Ett 24V-batteri består därmed av 12 stycken seriekopplade 2V-celler. En cell är uppbyggd av bruna, positiva, fyllda rör och grå, negativa, smorda plattor som innehåller blyreglering. Denna struktur möjliggör att batteriet kan avge elektricitet successivt under längre tid. Ett truckbatteri ska normalt sett kunna fungera utan avbrott i minst 5 timmar.
Batteriladdning
Laddningsprocessen för truckbatterier är mycket kritisk för att säkerställa truckens optimala prestanda och livslängd. Genom att använda rätt laddningsteknik och utrustning kan företag minska risken för överladdning eller urladdning. Laddning av batterier bör utföras med noggrannhet och enligt tillverkarens riktlinjer. Batterier som laddas ur helt skadas delvis av detta, vilket påverkar batteriets prestanda och livslängd negativt. Då batterierna laddas ur över tid är det viktigt att tänka på att fulladda batterier som ej används, antingen i en truck eller separat förvaring. Ett tips är därför att schemalägga underhållsladdning av truckbatterier som ej används. På så sätt håller du batterierna i gott skick och med tillgänglig ström då de ska börja användas.
För att maximera effektiviteten på sina truckbatterier och laddningssystem har företag vidtagit olika initiativ. En viktig aspekt är att utbilda och utrusta personalen med kunskap om rätt laddningsmetoder och underhållsåtgärder. Reguljär kontroll och underhåll av batterierna och laddarna är också avgörande för att säkerställa optimal prestanda och livslängd. Dessutom kan användningen av smarta teknologier och övervakningssystem bidra till att identifiera och åtgärda eventuella problem i realtid, vilket minskar risken för onödiga driftstopp och ökar effektiviteten i materialhanteringsprocessen.
Högfrekventa laddare
En relativt ny teknologisk innovation inom truckbatteriindustrin är högfrekventa laddare (HF-laddare). Dessa laddare har snabbt vunnit popularitet på marknaden på grund av deras påstådda energieffektivitet. HF-laddare marknadsförs ofta som mer energieffektiva, jämfört med traditionella laddare som ferroresonanta (FR) eller kiselstyrda likriktare (SCR). En viktig faktor som lockar företag att överväga dessa laddare är deras förmåga till snabb laddning, vilket minskar nedtid och ökar produktiviteten.
Forskning och studier gällande högfrekventa laddare
För att bättre förstå truckbatteriernas funktion och effektivitet har forskning och studier spelat en avgörande roll. Många myndigheter, statliga organisationer och företag har genomfört undersökningar och analyser för att utvärdera prestandan hos olika typer av batterier och laddningssystem. En av de mest kända studierna på området utfördes av Pacific Gas and Electric Company 2009, där en stor mängd industriella truckbatteriladdare testades för att utvärdera deras energieffektivitet. Resultaten från denna studie visade att HF-laddare kunde erbjuda betydande energibesparingar jämfört med FR- eller SCR-laddare.
Bra rutiner för truckbatterier
- Urladda minst halva batteriets kapactet innan du laddar upp ditt batteri igen. När du laddar ditt batteri bör det laddas till 100 %.
- Om batteriet blir urladdat bör det så snabbt som möjligt laddas upp igen.
- Ladda i avsedd laddningscentral och håll alltid centralen välstädad och fri från föremål. I så stor utsträckning som möjligt bör högfrekvensladdare användas.
- Förse batterier med avjoniserat vatten vart femte till sjunde laddningstillfälle. Detta bör göras när trucken är fulladdad.
Underhåll av truckbatterier
Regelbunden kontroll av hela batterikedjan, från handsken till laddaren och batteriet, är avgörande för bästa prestanda. Tekniker bör löpande kontrollera att utrustningen inte har några skador, mäta individuell cellspänning samt kontrollera laddarens funktion.
Efter en genomförd inspektion skapas ett protokoll som belyser utrustningens status, samt eventuella åtgärder som krävs. Utöver förebyggande service är det bra att då och då göra laddarutredningar och se över så man använder optimala driftsprofiler för olika applikationer.